1998:8

av Åke Blomqvist och Susann Torgerson

om diakonatets ställning i Svenska kyrkan

KMot 1998:8

Diakonatets ställning i Svenska kyrkan har varit föremål för särskilda utredningar och också remissbehandlats. Däremot har ännu inte något förslag med redovisning och bedömning av remissvaren framlagts för kyrkomötet.

Förslaget till kyrkoordning, som nu är ute på remiss, innehåller kapitel om Ämbetet som diakon och diakonen får en särskild ställning i Svenska kyrkan bl.a. genom regelverket i kyrkoordningen, behörighetsförklaring, ledamotskap i domkapitlet.

Om Centralstyrelsen följer ledningsgruppens förslag och lägger in frågan om diakonatets ställning i kyrkoordningen frångås riktlinjerna om att uppdraget var att vi skall se samma kyrka också år 2000. Kyrkomötet måste ges utrymme och tid för att kunna föra en separat överläggning om diakonatets ställning i Svenska kyrkan skilt från kyrkoordningen. I samband med ett ställningstagande är det angeläget med redovisning av en teologisk reflexion utifrån såväl ett evangeliskt-lutherskt trossamfund som Borgå-överenskommelsen, remissinstansernas synpunkter, en utvärdering av utbildningsreform och andra kyrkoanställdas ställning liksom diakonens uppgift.

Under åberopande av vad ovan anförts hemställs

att kyrkomötet måtte, med anledning av vad i motionen anförts som sin mening uttala, att förslag om diakonatets ställning i Svenska kyrkan framläggs som separat ärende skilt från förslaget till kyrkoordning.

Huddinge den 15 juni 1998

Åke Blomqvist Susann Torgerson